Tips om je immuunsysteem te versterken
04 april 2022 
5 min. leestijd

Tips om je immuunsysteem te versterken

De afgelopen periode heeft maar weer eens laten zien hoe belangrijk het is om een ijzersterk immuunsysteem te hebben. Voordat we je tips geven over wat jij kunt doen om je immuunsysteem fit te houden gaan we eerst even kijken hoe ons immuunsysteem opgebouwd is. Als we naar ons immuunsysteem kijken, kunnen we 3 verdedigingslinies onderscheiden.

HOE WERKT DAT NOU? ZO'N IMMUUNSYSTEEM?

1. Eerste verdedigingslinie

Hieronder vallen bijvoorbeeld onze huid, het speeksel in onze mond, het traanvocht in onze ogen, het maagzuur in onze maag en de haren in onze neus. Deze eerste lijn van verdediging verricht goede zaken en houdt de meeste pathogenen (bacteriën, virussen, schimmels en parasieten) die dagelijks op ons af komen netjes buiten de deur.

Tips om je immuunsysteem te versterken

Helaas is onze huid kwetsbaar en kunnen er door wondjes alsnog ongenode gasten binnenkomen. Ook bij de andere obstakels glipt er wel eens een pathogeen tussendoor. Gelukkig hebben we daarom nog 2 verdedigingslinies!

2. Tweede verdedigingslinie: het aangeboren immuunsysteem

Bij onze geboorte zijn we al uitgerust met het aangeboren immuunsysteem. Dit systeem staat altijd voor ons paraat om in actie te komen wanneer er een vreemde binnendringer opgemerkt wordt. Een kenmerk van deze tweede verdedigingslinie is dat het reageert op ALLE indringers. Het aangeboren immuunsysteem maakt dus geen onderscheid tussen pathogenen. Maar je kunt je voorstellen dat de ene indringer de andere niet is, en daar hebben we gelukkig onze derde verdedigingslinie voor.

3. Derde verdedigingslinie: het adaptieve (verworven) immuunsysteem

Dit is een veel complexer systeem en zoals de naam eigenlijk al aangeeft het is adaptief. Met andere woorden; het past zich aan. Na een infectie krijgt het systeem als het ware een update; er worden geheugencellen opgeslagen. Mocht dezelfde indringer dan nog een keer binnenkomen, dan zorgen deze cellen ervoor dat er binnen mum van tijd een specifiek leger voor die indringer geproduceerd wordt.

HET IMMUUNSYSTEEM IN ACTIE!

Acute vs. Chronische ontsteking

Je hebt vast wel eens een wondje gehad op je vinger waarbij de huid roder, warmer en dikker werd. Dit is een acute ontstekingsreactie van je lichaam en dat noemen we de goede ontstekingsreactie, want dit zorgt ervoor dat wondjes gerepareerd worden en dat indringers van buitenaf aangepakt worden.

Helaas krijgen ook steeds meer mensen te maken met chronische ontstekingen; een immuunsysteem dat niet meer tot rust komt ook als er geen indringers zijn.
De meest bekende chronische ontstekingen zijn laaggradig ontstekingen.

Laaggradige ontstekingen veroorzaken tot wel 95% van alle ziektes!

Laaggradige ontstekingen staan aan de basis van vrijwel alle westerse welvaartsziektes. Dit is voor een heel groot deel te wijten aan onze levensstijl met teveel stress, teveel slechte voeding, te weinig slaap, te weinig beweging en ga zo maar door. Symptomen van chronische ontstekingen zijn bijvoorbeeld: hoofdpijn, buikpijn, eczeem, zweertjes in de mond, allergieën, vermoeidheid, pijn in je gewrichten.

Op het moment dat het immuunsysteem jarenlang overbelast wordt, kan het zelfs lichaamseigen cellen als indringers van buitenaf gaan beschouwen en aan gaan vallen. Bij auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis valt het lichaam zichzelf aan, omdat het onderscheid tussen lichaamseigen en cellen van buitenaf niet meer goed gemaakt wordt.

STRESS = STRESS

Wat kan jij nu zelf doen om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem niet overbelast wordt en voor je klaarstaat op de momenten dat je het nodig hebt?

Voor je lichaam maakt het niet uit of je het druk hebt op je werk of dat je net een maaltijd vol met e-nummers hebt gegeten. Stress = stress!

Stress verminderen staat met stip op nummer 1. We bedoelen daarmee niet alleen de stress door een slechte work-life balance, een druk sociaal leven, financiële stress en alle andere soort van mentale stress. We bedoelen ook stress uit voeding. Zuivel uit je dieet schrappen is stap waar je lichaam en je darmen heel blij van worden. Daarnaast is meer onbewerkt eten en dus minder bewerkt eten ook een feest voor je lichaam. Leidraad: Is het door een fabriek gemaakt of groeit het niet rechtstreeks zo in de natuur? Dan is het bewerkt. De natuur heeft zoveel moois te bieden: fruit, groente, noten, pitten, zaden, kiemen, zeewier, kruiden en ga zo maar door.

Dan zijn er natuurlijk ook nog een aantal algemene tips:

  • Ga op tijd naar bed
  • Leg je telefoon vaker weg
  • Spendeer tijd in de natuur (het liefst op blote voeten)
  • Beweeg iedere dag
  • Sport een paar keer per week
  • Drink voldoende water
  • Mediteer een beetje
  • Lees een beetje enzovoort

Wim Hof Methode = stress verlagen & immuunsysteem versterken

Nog een hele mooie manier om je stress drastisch te verminderen en om overmatige ontstekingen aan te pakken is door de Wim Hof Methode toe te passen in je leven. Dit kost maar een paar minuten van je dag, maar de effecten zijn huge!

  • Je stresslevels gaan omlaag
  • Je slaap verbetert
  • Je krijgt meer energie
  • Je hebt meer focus
  • Je versterkt je immuunsysteem

Op www.wimhofmethod.com kan je alles over de methode vinden.

Tip: op 23 april 2022 en 28 mei geeft Nikki een Wim Hof Fundamentals workshop in Deurne. Wil je daarbij zijn klik dan hier

IJsbad koudetraining Brabant Workshop



Over de schrijver
Mijn naam is Linda Poulussen. Van oorsprong ben ik fiscaal jurist, maar een burn-out zorgde ervoor dat ik tot het besef kwam dat echte passie bij gezondheid en hormonen ligt. Het werd mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen om zo gezond en gelukkig mogelijk door het leven te gaan. Op deze website deel ik mijn kennis, ervaringen en tips met jullie. Ik ben o.a. opgeleid tot hormoontrainer en orthomoleculair therapeut en altijd nieuwe kennis op aan het doen.
Reactie plaatsen